“Procesul de retragere a Regatului Unit al Marii Britanii din Uniunea Europeana (BREXIT) a fost finalizat la data de 31 ianuarie 2020.
In conformitate cu Acordul de Retragere ratificat de catre ambele parti, o perioada de tranzitie se va derula de la data de 1 februarie 2020 pana la data de 31 decembrie 2020,pe parcursul careia Marea Britanie va respecta, in continuare, acquis-ul european, inclusiv politicile Uniunii Europene in domeniul fiscal si domeniul vamal. Pe durata perioadei de tranzitie, Marea Britanie nu va participa la mecanismul decizional si nu va mai fi reprezentata in institutiile UE, dar va pastra drepturile si obligatiile ce revin unui stat membru.
Aceste luni, pana la sfarsitul anului 2020 vor permite Uniunii Europene si Marii Britanii sa planifice si sa pregateasca un nou parteneriat privind relatiile viitoare.”
Pana la momentul actual, nu a fost finalizata negocierea extinderii perioadei de tranzitie.
In situatia in care un acord nu este agreat pana la sfarsitul anului, incepand cu data de 1 ianuarie 2021, UK va aplica propriul regim vamal asumat in cadrul Organizatiei Mondiale a Comertului.
Astfel, daca pana la data de 1 ianuarie 2021 nu se va implementa un acord de colaborare intre UE si UK, pentru situatiile mentionate pot fi aplicabile urmatoarele tratamente:
- Serviciile de transport prestate de o societate din UK pe ruta UE-Marea Britanie vor fi servicii de transport aferente unui export de bunuri care vor beneficia de scutire in conditiile impuse de Ordinul 103/2016.
- Serviciile de transport prestate de o societate din Romania pe ruta UE-Marea Britanie vor avea acelasi regim ca cele de mai sus (servicii de transport scutite in conditiile specificate de Ordinul 103/2016 sau servicii cu taxabile cu tva daca nu se indeplinesc conditiile).
- Serviciile de transport prestate de o societate din UE pe ruta UE-Marea Britanie servicii de transport aferente unui export de bunuri care vor beneficia de scutire in conditiile impuse de Ordinul 103/2016 sau servicii intracomunitare primite (care nu beneficiaza de scutire) daca nu sunt indeplinite conditiile de scutire.
- Serviciile de transport prestate de o societate din UE pe ruta NON UE-Marea Britanie ar putea fi neimpozabile in Romania conform exceptiei prevazute la art. 278 alin. (7) din Codul fiscal, daca utilizarea si exploatarea efectiva a serviciilor au loc in afara Uniunii Europene.