OUG nr. 37/2021 modifică Codul muncii și se adresează doar angajatorilor ce au calitate de microîntreprindere conform definiției date de Legea nr. 346/2004 privind stimularea întreprinderilor mici și mijlocii.
Potrivit acestei legi, o societate este microîntreprindere dacă înregistrează un număr de până la 9 salariați și realizează o cifră de afaceri sau dețin active de până la 2.000.000 euro.
Pentru angajatorii microîntreprindere, angajatorul este scutit de obligația întocmirii fișei postului, iar sarcinile de servicii pot fi comunicate salariatului în mod verbal. Dacă dorește, salariatul poate să solicite și să primească o fișă a postului.
Angajatorii microîntreprinderi sunt scutiți de la obligația întocmirii regulamentului intern.
Pentru salariații mobili, salariații care desfășoară muncă la domiciliu, respectiv salariații microîntreprinderilor sus amintite, angajatorii vor ține evidența orelor de muncă prestate zilnic în condițiile unui acord scris stabilit cu salariații.
Celelalte obligații existente în Codul muncii rămân nemodificate și se aplică și de către angajatorii ce au calitate de microîntreprindere.
OUG nr. 36/2021 modifică mai multe acte normative în sensul posibilității utilizării semnăturii electronice în relațiile de muncă, ocazie cu care se modifică punctual următoarele trei acte normative:
- Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii;
- Legea nr. 81/2018 privind telemunca;
- Legea nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă.
Principalele modificări sunt:
- La încheierea contractului individual de muncă sau a eventualelor acte adiționale, părțile pot opta să utilizeze semnătura electronică avansată sau o semnătură electronică calificată însoțită de marcă temporală electronică sau marcă temporală electronică calificată și sigiliu electronic calificat al angajatorului;
- Pe parcursul executării contractului de muncă sau la încetarea contractului individual de muncă, în baza regulamentului intern sau a contractului colectiv de muncă, angajatorul poate opta pentru utilizarea semnăturii electronice aferente documentelor ce trebuie întocmite;
- Contractele individuale de muncă semnate electronic se arhivează de către angajator cu respectarea legislației privind arhivarea electronică, iar la dispoziția organelor de control vor fi puse la dispoziția acestora;
- Forma scrisă a documentelor prevăzută de legislația muncii se consideră îndeplinită dacă documentul este semnat electronic;
- Angajatorul poate comunica instituțiilor publice din domeniul muncii/securității în muncă documente/înscrisuri semnate electronic;
- Angajatorul nu poate obliga salariatul sau persoana supusă selecției în vederea angajării să utilizeze o semnătură electronică;
- În situația în care salariații realizează muncă la domiciliu, aceștia au obligația respectării confidențialității informațiilor și documentelor utilizate în munca la domiciliu.