Procedura de implementare a măsurii „Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile” din cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin OUG nr. 130 din 31 iulie 2020, privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19 a fost modificată în urma observațiilor primite în perioada de consultare publică.
Măsura este valabilă până la 31 decembrie 2020, plățile în cadrul măsurii vor fi efectuate până la 31 decembrie 2021. Bugetul alocat este în valoare totală de 100 milioane euro, din care 85 milioane euro se alocă din bugetul POC 2014-2020 și 15 milioane euro din cofinanțarea de la bugetul de stat. Prin implementarea măsurii se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr maxim de 50.000 de beneficiari.
Microgranturile se acordă pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat încheiat cu următoarele categorii de beneficiari:
Microgranturile se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, beneficiarilor care îndeplinesc următoarele condiții cumulative:
♦ au desfășurat activitate curentă pe perioada a cel puțin unui an calendaristic înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția PFA/CMI pentru care începerea activității poate să fi avut loc până la data de 1 februarie 2020;
♦ respectă condiția de la art. 6, lit b) din OUG 130/2020, cu excepția beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuți la art. 3.2 alin (1), lit. b) și c);
♦ își mențin activitatea pe o perioadă de cel puțin 6 luni de la acordarea formei de sprijin sub formă de microgrant;
♦ nu erau în dificultate la 31 decembrie 2019;
♦ nu depășesc plafonul de 800.000,00 euro pe Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 aprobat de către Comisia Europeană;
Prin această măsură se finanțează în ordinea primul venit – primul servit, în următoarele condiții: ajutor financiar nerambursabil sub formă forfetară – maximum 2000 euro/beneficiar, la cursul InfoRegio valabil în luna deschiderii înscrierii, sumă care poate reprezenta 100% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente măsurii.
Obiectul finanțării trebuie să se încadreze în una sau mai multe dintre următoarele categorii eligibile:
♦ cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente desfășurate de beneficiari;
♦ datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități potrivit contractelor încheiate;
♦ cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
♦ cheltuieli privind achiziția de servicii și reparații necesare activității curente, cu excepția serviciilor de consultanță, studii și alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curentă;
♦ cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV- 2;
♦ cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activității curente;
♦ cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activității;
♦ cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.
Beneficiarii de microgranturi vor da o declarație pe proprie răspundere ca își vor asuma faptul că utilizarea microgranturilor în alte scopuri decât cele prevăzute de această OUG atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat.
Nu sunt eligibile cheltuielile aferente achizițiilor de bunuri second-hand, nu sunt permise achizițiile în sistem leasing, iar cheltuielile cu chiria activelor corporale nu sunt eligibile. Cheltuiala cu taxa pe valoarea adăugată este permisa dacă este nerecuperabilă. Pentru decontarea datoriilor sunt eligibile facturile emise anterior semnării contractului care vor fi achitate din micrograntul acordat în cadrul măsurii, după data semnării contractului. Cheltuielile cu consultanța nu sunt eligibile în cadrul acestei măsuri.
Înscrierea în program, creare profil, user, parolă și completarea formularului de înscriere în vederea obținerii finanțării se fac on-line pe link-ul https://granturi.imm.gov.ro Aplicanții au obligația de a urmări informațiile referitoare la măsura de sprijin postate pe site-ul ministerului pe toată perioada de implementare (înscriere, verificare, clarificări, semnare contract, depunere documente decont, încărcare documente cheltuieli, efectuare plăți, monitorizare, raportare), precum și în contul creat la înscriere (front office).
Înscrierile în cadrul măsurii se vor realiza în două etape distincte:
▪ Etapa 1 de creare profil, user și parolă, unde aplicanții vor înregistra cu semnătură electronică atât datele reprezentantului legal/împuternicit cât și datele IMM/PFA/ONG/CMI eligibile conform art 3.2, alin (1) din procedură.
▪ Etapa 2 de înscriere în cadrul măsurii „Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile” în care aplicanții, cu profilul, user, și parola generate în prima etapă, vor completa și transmite formularul de înscriere conform Anexei 1.
Data de la care este activă prima etapă de creare profil, user și parolă se comunică pe site-ul instituției înainte de data începerii procesului propriu zis. Data de la care este activă a doua etapă de înscriere se comunică pe site-ul instituției cu cel puțin trei zile înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu zis.
Aplicația electronică de înscriere aferentă primei etape de creare profil, user și parolă va rămâne deschisă pe toată perioada înscrierilor în cadrul tuturor măsurilor instituite prin OUG nr.130/2020, cu completările și modificările ulterioare.
Aplicația electronică de înscriere aferentă celei de a doua etape de înscriere va fi deschisă începând cu ora 10.00 a primei zile de înscriere, timp de cinci zile lucrătoare de la demararea înscrierii în Program, până la ora 20.00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului până la epuizarea bugetului.
Pentru participarea la măsura „Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile”, fiecare solicitant trebuie să se înregistreze cu user și parolă în prima etapă, generând prin această acțiune un cont de utilizator. După crearea contului de utilizator, aplicanții vor avea acces la acesta pe toată perioada de implementare a măsurii, vor putea accesa documentația transmisă și vor avea posibilitatea semnării contractului, descărcării și încărcării de documente diverse aferente plății sau raportării, în mod electronic. Adresa de e-mail trebuie să aparțină beneficiarului și să se regăsească în toată documentația, aceeași adresă va fi folosită pentru toată corespondența pe întreaga perioadă de implementare și monitorizare a programului. Aplicația va trimite pe toată perioada de implementare a măsurii automat pe adresa de e-mail a solicitantului mesaje de avertizare asupra corespondenței cu MEEMA/AIMMAIPE, corespondență prin care aplicanții vor fi informați asupra acțiunilor ulterioare înscrierii precum contract aprobat, clarificări, mesaje de încărcare documente etc.